Gang i Grandmother-aktiviteter - sådan kan vi arbejde sammen
Når du/jeres Cirkel får en god idé til aktivitet i Grandmother-regi er der hjælp at hente i Fællescirklen til at:
- Komme fra idé til aktivitet
- Få overblik over økonomien og få det glade budskab ud
- Få en skøn aktivitet og lære af erfaringerne – til gavn og glæde for os alle.
1. Bring idéen videre til Aktivitetsholder
Fortæl om din/jeres idé så langt som du/I nu er med konkrete planer.
Aktivitetsholder har måske allerede kendskab til andre, som har lignende interesser, og hun kan sætte jer i kontakt med hinanden.
Har du allerede en gruppe samlet, er det helt fint.
2. Beskriv idéen – evt. sammen med Aktivitetsholder
Hvad er det, I gerne vil – program – sted – tidspunkt – mm.
Saml en Cirkel, som står for planlægningen.
3. Økonomi – læg budget med hjælp fra Resursevogter
Hvis I forventer at stå med udgifter og gerne vil sikre jer hjælp fra Foreningen i tilfælde af underskud, så læs videre.
Tag udgangspunkt i standardbudgettet og overvej:
* max og min. antal deltagere, både i ft. program og økonomi
* lokaler/sted til ophold og overnatning
* mad oa. fortæring
* transport for deltagerne fx færgebilletter (og skal der evt. reserveres?)
* transport, fx af udstyr, planlægningsgruppen
* materialer, fx brænde, ting til deltagerne
* forventet overskud (eller kr. 0) foreningen.
Resursevogter og Forkvinde kan hjælpe med tilretning og uddybe princippet om ”love-dollars”. De godkender budgettet og involverer ved tvivl hele Fællescirklen.
Se mere nedenfor i afsnittet ”Lidt mere om økonomien”.
4. Få det glade budskab ud - kontakt Formidlingsholder
Find en god overskrift, som er kort – klar – og inviterende. Find et par billeder som illustration – lav evt. også en kort video, hvor du/i fortæller om aktiviteten.
Når du/I skal markedsføre aktiviteten, kan du/I også hente hjælp til:
* udformning af program og kontakt med deltagerne
* at få det på facebook – og evt. også få invitation sendt ud via medlemsmail
* at få aktiviteten markedsført på hjemmesiden + evt. også i en kommende nyhedsmail.
5. Få en skøn aktivitet og gode erfaringer (også ift det, som måske var knap så skønt 😊) – træk på hele Fællescirklen
* Lyt til både deltagerne – og dig selv – og spørg ind (vi kan alle blive klogere!)
* Hvad kan vi lære – og hvilke frø kan vi sætte?
6. Lidt mere om økonomien:
* ”Love-dollars”-princippet
Vi arbejder efter ”love-dollars”, dvs. at de som står for programmet og laver ceremoni, workshops ol. får IKKE HONORAR. Til gengæld har de INGEN UDGIFTER, fordi transport og ophold afholdes af aktiviteten.
Eksterne grandmothers kan i stedet gives en gave.
Hvis planlægningsgruppen ikke kan deltage med samme udbytte som øvrige deltagere, har de ingen eller nedsat deltagerbetaling.
* Derfor skal Resursevogter og Forkvinde ind over økonomien
Når aktiviteten afholdes i Grandmother-regi, sikrer du/I jer en underskudsdækning – fx hvis man må aflyse en planlagt aktivitet, men har haft udgifter fx depositum til lokaler.
Da foreningens økonomi således involveres, skal budgettet derfor godkendes inden I sætter jer i udgifter. Af samme grund skal budgettet lægges, så der er overskud (helst) eller at det lige løber rundt. Evt. overskud tilfalder foreningen.
Og til allersidst:
Fra hele Fællescirklen vil vi gerne bakke op om gode idéer og få dem ud i Verden.
Vi glæder os til at hjælpe dig så godt, vi kan - vi støtter uden at ”tage over”.
Du kan altid tage en snak med Aktivitetsholderen og få hjælp og vejledning 😊 – se kontaktinfo på Fællescirklen her: https://grandmothersdanmark.dk/ny-organisering/
Lad os sammen inspirere – og inspireres af - hinanden
Vi er her for det samme: at tage vare på Moder Jord og de næste generationer
”WHEN THE GRANDMOTHERS SPEAK, THE WORLD WILL HEAL”