En berigende vandretur

Yeaaaa, vi kom af sted. Vi blev mange nok. 18 var vi. Atten kvinder hvoraf de fleste var med i Grandmothers Circle The Earth, Danmark. Vores intention var at ære og styrke det land, som nogen har planer om at belemre med en motorvej hen over Røsnæs, en bro fra spidsen af Røsnæs til Ballen og videre tværs hen over Samsø til en ønsket bilforbindelse til Århus.

En ide blev til virkelighed. Diserne i Skælskør og Samsøcirklen havde sammen arrangeret hele turen. Med ide fra Ingrid Sylvest hos Diserne og i samarbejde med Liselotte Flæng fra Samsøcirklen.

Nærende at vandre støvlerne flade, eller sandalerne var det jo egentlig. For solen skinnede, det var vældig lunt og fødderne var ikke vant til lukkede forhold. Det var vi andre derimod veltrænet i, efter en langvarig lukkethed og holden andre 3 skridt fra livet.
Men allerede ved mødestedet på Kalundborg station var krammerne inderlige og forventningsglæden stor. Der blev læsset bagage på traileren som kørte den til Raklev skole, for det var nemlig en luksustur, hvor vi blot skulle bære en dagturssæk på ryggen mens vi vandrede.

Selv tog vi bussen til endestationen et stykke ude på Røsnæs. Her stod vi af og gik i samlet linje langs asfaltvejen indtil vi skulle dreje fra mod syd, hen over næsset og ned til kysten. Her drak vi af Vindekildens liflige vand, lavede en natursmuk cirkel af hvad der fandtes i det stille kurvede landskab og åbnede energien til Bedstemødrene i alle retninger med vores Grandmothersang. Nede på stranden sang vi sammen ud over havet. Vi tog hver 2 sten, som vi skulle bære med os hele vandreturen og bruge til en ceremoni til slut ovre på Samsø.

Vi vandrede ad ret forskellige veje (fx genveje, omveje eller sært lige veje) frem og nåede derfor også på forskellige tidspunkter frem til Naturrummet ved Kongstrup. Undervejs fyldte vi maven med herlige bær og øjnene med skønne udsigter. Jeg gik næsten forrest sammen med 3 andre. Derfor blev vi rimelig overraskede, da vi kom frem og alle andre allerede sad og var nærmest færdige med kage og kaffe. Vi var uvidende blevet en omvejsgruppe. Der var glæde og højt humør og allerede ømme fødder hos nogle.

Derfra vandrede vi nogle kilometer ad landevejen, til skolen hvor vi skulle sove. Flere steder mødtes vi af “ejedomsmæglerskilte” ved husene hvor der stod: RØSNÆS IKKE TIL SALG. Da vi kom frem var et hold allerede i gang med at lave den lækreste mad. Man kunne sove indenfor eller udenfor i shelter. Jeg valgte det sidste. En tændte bål, og så kunne man ligge der i dunkelheden med knitren fra bålet, dejlige solide kvinder omkring sig og en tiltagende mørk himmel med gammelkendte stjernebilleder over sig. Og føle sig heldig, og hjemme og et med det hele.

Næste dag vandrede vi 5 km til Kalundborg Havn, hvor vi gik ombord på færgen til Ballen på Samsø. Sommertøjet var kommet på, om det var kjole eller shorts, og havet blinkede blåt og klart i solens stråler. Da vi nåede Ballen, stod der på kajen en velkomstkomite af en gudsbenådet verden. Og vi blev i den grad mindet om, hvorfor vi var taget afsted. Komiteen var nemlig repræsentanter for bevægelsen mod broen over Kattegat. Med munter musik og protestsang, farverige bannere og udsmykninger, delte de is og frugt ud til de ankomne. Blandt dem var selvfølgelig de bedstemødre som skulle guide os på vores tur over Samsø. Også her var der en bil der fragtede vores bagage. Lucky us!!
I Ballen måtte vi lige øve et par sange ved strandkiosken for vi skulle lige ind om Vagn og Bedstemor Vibes sølvbryllup, som de holdt med familien i Ballen. Vi listede (18 frie kvinder, liste?) op ad en trappe til deres festlokale, hvor de sad og spiste festmiddag. Vi væltede ind i deres fest, sang for dem og gik igen. Som den naturligste ting i verden hørte det med til vandreturen.

Vi travede hen over smukke Samsø, gennem små landsbyer og langs markhegn. Vi besøgte en mølle der lå højt. Ben og fødder blev lagt til hvile på bænke, mens ryggen fladede ud på jorden og andre nød den helt igennem bedårende udsigt.
På et tidspunkt på ruten havde en “nisse” fra Samsø stillet kaffe og kage. Men på toppen af en anden mølle blev der også serveret kage og brygget kaffe. Der var i det hele taget meget kaffe
og kage på den tur. Eller også er det mig der ikke helt kan huske rækkefølgerne. Det er jo sådan set også ligegyldig. Hjemmebagt og lækkert var det.
Efter en del flere kilometer i benene kom vi til Esters Høj. Og sikken et sted. Det var som om stedet bare var een lang ceremoni. På hendes mark var der dækket et smukt bord pyntet med natur og som vi senere spiste aftensmad ved. Vi blev guidet gennem en smuk og dyb ceremoni i Medicinhjulet af Lene, som havde hjulpet Ester med arrangementet.
Nogle af os trådte ind på gammelhellig jord på en gravhøj tæt ved huset. Vi trommede og sang der og blev mødt med glæde.

Hen på aftenen blev vi kørt til Onsbjerg Skole hvor vi sov. Næste dag sluttede vi turen ceremonielt af i cirkel, hvor vi sang dejlige sange og fik gaver af hinanden. Så gik vi ud til øststranden. Undervejs var vi lige indenom Lenes gård, hvor hun havde arrangeret en hjemmelavet rabarber forfriskning til os. Vi gik på selve stranden ned til Ballen. I fortsat blændende sensommersol. Vi afsluttede undervejs vores ceremoni med de 2 sten og sang igen til havet. Rørende og rart.
Frokostmadpakken forsvandt i sultne maver på stranden lige syd for Ballen. De fleste nød en dejlig dukkert i bølgen den-lettere-kølige-og-meget blå. Så var det tid at daffe det sidste stykke ned til færgen, sige farvel til Samsøfolkene, gå ombord og sejle til Kalundborg, hvor vi sagde farvel til resten.

En tiltrængt, meningsfyldt og livgivende tur fyldt med alverdens skønhed var slut.

Stor tak til Diserne og Samsøcirklen. For ide, for at tale sammen, for at sige ja til hinanden, for al arbejdet, samarbejdet, kørsel, god mad og al den glæde der blev os tildelt.

Tænk det vi kan når vi går fælles.

Elisabeth Dyrmose Ildfruerne i København.